Preview

Nechápavě jsem žasnul nad sáhodlouhými články, které se psaly ihned po odhalení druhého dílu. Vlastně se jednalo o napůl smyšlené informace a pravdivá fakta o pár řádcích. Prvotní exaltace je však pryč a následně vyvstávaly otázky ohledně příběhu, platforem, dabingu, ztvárnění města apod. Jedno je zcela zřejmé – autoři se nechtějí moc upínat k božskému prvnímu dílu. Je to logické, neboť nastavená laťka je totiž tak vysoká, že přeskočit ji by bylo zhola nemožné. Illusion Softworks (tedy 2K Czech) na to šli od lesa a místo dršťkopádu na vysoké laťce stavějí novou kladinu. Druhý díl rozehrává úplně novou příběhovou linii, tentokráte ve smyšleném Empire City (předloha San Francisco a zejména New York – Woody Allen by měl radost), kde začíná boj mezi třemi rodinami – Clemente, Vinci a Falconi. Ve víru těchto událostí budeme moci sledovat osud našeho alter-ega, Vita Scarletta, který se po druhé světové válce (ano, čili hra se přesune do 40.-50. let minulého století) vrací zpět. Důraz na příběh, obrovská dávka cutscén, spousta odkazů na filmové klasiky, to vše zůstává. Přibývá však konfrontace s prvním dílem. Dan Vávra se nechal slyšet, že sic bude děj v pokračování nezávislý na jedničce, „jedna postavička by se tam teoreticky objevit mohla.“ Proti závanu nostalgie nemáme zhola nic.

Mafii odlišovalo od drtivé většiny ostatních akčních her až enormní důraz na příběh a filmové vyprávění. Dvojka nebude výjimkou a v podstatě nám bude opět servírovat více či méně lineární příběh. Více či méně? Ano, tato otázka je na místě. Příběh již nebude pevně daný, budeme moci svými rozhodnutími děj různě tvarovat a měnit, mluví se též o několika různých koncích dějové linie…zkrátka a dobře tvrdě sešněrovaná story je minulostí a zásah hráče bude v konečném důsledku citelně znát. Město Empire City tomuto faktu náležitě poslouží. Dvojnásobná velikosti nežli Lost Heaven, architektura přesně ve stylu 50. let založená na stovkách podkladů a fotografií a důraz na každičký detail slibuje retro jízdu, na jakou se nezapomíná. Dění na ulici bude o hodně živější – lidé si budou povídat, telefonovat, kouřit, zkrátka umocní dojem z již tak perfektně vykresleného Empire City, které bude mimochodem celé přístupné již od začátku. Konečně jsme se dočkali odstraněného neduhu z jedničky, kdy jsme se z interiéru budovy marně snažili na ulici zpozorovat nějaký náznak dění. Město bude žít vždycky a všude, venkov se oproti jedničce zmenší a přibudou vedlejší úkoly a kopa různých lokací k prozkoumání. Další výhodou bude nepochybně rozšířená doprava: během misí si můžeme zavolat taxíka, projet se autobusem či dobře známou nadzemní dráhou.

Mafia byla vždy přirovnávána k sérii GTA. Nyní je Rockstar a Illusion Softworks pod jednou střechou, čili že by našinci špehovali americké kolegy? Ne, to byl joke, za který bych si zasloužil spánek s rybami. Vypadá to, že se tvůrci zaměřili hlavně na svobodu pohybu a dávají hráči neskutečnou možnost výběru. Zajít si do obchodu, koupit si něco na zub, někomu naopak zub vyrazit, utratit nekřesťanské peníze za nové hadry atd. Zvolit si svůj vlastní způsob života, to je to, oč tu běží. Druhý díl se tedy odprošťuje od pouhého poslyš, zabij, vyslechni, zabij, zajeď, zajeď a zároveň zabij, vyzvedni, zabij, vyslechni cynickou hlášku kolegy, zabij, vyzpovídej se. Mezi zabíjením a ježděním si tentokrát budeme moci dělat co se nám zlíbí a tak myslím, že slovní spojení „simulace mafiánského způsobu života“ je více než na místě. Hodně se zapracovalo na vozidlech a jejich možnostech. Ve hře si zajezdíme v cca. 80 modelech, které budou mít –jak jinak- reálnou předlohu. Veškerá auta budou již od začátku přístupná, čili odpadá úmorná starost se učit krást značku po značce v celém průběhu hry, jako tomu bylo u jedničky. Navíc přibude několik velmi příjemných featurek jako funkční rádio (nedílnou součástí bude přímý soundtrack, ale také vstupy hlasatelů komentujících dění ve městě), přístupný kufr (především na zbraně, mrtvoly, možná nákupy), možnost měnit SPZ a barvu, zajet nejen na benzinovou pumpu, ale také do myčky nebo získat nový vůz několika novými způsoby: vystřelením zámku, klasickým vyhozením řidiče, rozbitím okénka nebo obligátní manipulací s drátky. Zbrojní arsenál bude logicky novější a tipnul bych si, že i početnější. Novým prvkem při přestřelkách je krytí se za překážkami, které bude vyřešeno podobným způsobem, jako u Gears of War. Strážci zákona dostanou do vínku více kapek benevolence a nebudou nás stíhat za každou prkotinu. Příjemnou zprávou je, že pokud nějaký přestupek spáchá jiný řidič, dostane flastr nebo pouta, takže se očividně výrazně zapracovalo i na AI. Co se týče souboje z očí do očí, Vito i zde dostává na vybranou – v různých tělocvičnách a posilovnách si může zdokonalovat postavu a naučit se nové chvaty a komba a čert to vem, může si koupit i vlastní dům. Nepřipomíná vám to všechno styl GTA? Nebojte, zastánci prvního dílu byli ujištěni, že se v žádném případě nebude jednat o „GTA s kravatou“ a 2K Czech spíše usilují o větší evoluční krok než aby se pouštěli do přímé konfrontace s podobnou hrou, navíc z téměř stejné stáje. Vlk se nažere a koza zůstane celá (maximálně jí budou chybět dvě žebra), takže vykosení půlku bloku vrtulníkem a sbírání mušlí v oceánu nechejme jiným. Důkazem budiž reakce magazínů v tom smyslu, že Mafia II je „dospělejší“ než kterýkoliv jiný AAA titul a že 2K Czech hledí především na kvalitu nežli kvantitu.

„Na ničem jsme nešetřili“, jak říká John Hammond v Jurském parku. Tuto větu zastupuje galerie Mafie 2. Vlastní engine vypadá úchvatně, stíny jsou na vysoké úrovni a lehce cukrkandlový styl teplých barev nám dává za pravdu, že nejen příběhem živ je kápo s kvéry po kapsách. Už pomalu začínám počítat, kdy se mi nazpět vrátí čelist, až se dočkáme Mafie 2 v pohybu. Animace postav je bravurní, vždyť jen obličej byl snímán na 122 bodů! Podobně je na tom i fyzikální model – auta se budou špinit, budou vybuchovat, budou se demolovat, už nebude problém vzít flašku, židli, stůl, cokoliv a přetáhnout někoho oním předmětem. Za těch 6 let se změnilo mnohé a je to vidět. Tohle bude audiovizuální mašinérie a ne že ne. Do pravdivých HW nároků je ještě obrovský kus cesty, ale lze odhadnout, že hra bude díky rozsáhlé volnosti a spektakulární grafice na výkon extrémně vysazená. Dnes těžko tvrdit, zda půjde o krok kupředu vzhledem ke Crysis či nikoliv, ale kolem tohoto technického zázraku by se Mafie 2 někde měla pohybovat.